Clickable Image Comment Comment Comment Comment Comment Comment Comment Comment Comment Comment Comment Comment

Een dag in de praktijk

De ochtenden hebben een vaste indeling: Als alle peuters verwelkomt zijn door juffie, klingelt ons kabouterbelletje voor het ochtendspel. Dit is een bewegingsspel dat de kinderen meeneemt in de stroom van het jaar. Daarna wordt het speelgoed wakker gemaakt en kunnen we aan het werk.

Juffie bakt brood, dekt de tafel, schilt het fruit etc. Alledaagse dingen die uit het leven zelf voortkomen. Kinderen vinden het heerlijk erbij betrokken te worden en mee te mogen helpen, of hun spel te spelen in het roze huis of het blauwe huis, met de paarden, in de schommelboot enz. De peuter speelt wat het heeft gehoord of gezien, het bootst na, keer op keer.
Een peuter speelt om te spelen.

Het speelgoed is eenvoudig en van natuurlijk materiaal zoals hout, wol, katoen en wat de natuur ons verder biedt. Een kopje toverthee, met wat fruit en een koekje, halverwege de ochtend doet wonderen, zodat we door kunnen spelen tot de opruimtijd, om kwart voor elf. Hierna gaan we heerlijk naar buiten, met onze neus in de wind: een kleine wandeling, of spelen in de zandbak en sjouwen met kruiwagens en stammetjes.

Wie heeft er dan geen trek in een boterham? Na de spreuk eten we ons zelfgebakken brood en zitten gezellig aan de grote ronde tafel.

Het vuurmannetje komt altijd in het vertelhuis en neemt een verhaal mee, als afsluiting van de ochtend.

 

Onze tuin

In 2011 is Het Peuterhuis uitgebreid met een prachtige tuin.

Uitgangspunt voor de tuin was een natuurlijke, groene omgeving te realiseren waarin de peuters zich kunnen verbinden met alles wat groeit en bloeit en spelen met dat wat de aarde de peuters schenkt. Het omgaan met water en zand, het ervaren van de wind, de warmte van de zon, het verzorgen van de bloementuin, het voelen van houtsnippers en stammen, klimmen op stenen en stronken, deel zijn van de insecten en vogelwereld... dat alles zijn ervaringen die kinderen bij zichzelf brengen en die ze hun hele leven met zich meedragen. Het zorgt voor een goede, stabiele basis.

Een ander uitgangspunt was om met natuurlijke materialen te werken die uit de omgeving komen.Bomen die elders gekapt werden hebben als klimobject en als afscheiding van de tuintjes een plek gekregen. Bossen wilgentenen hebben we gekregen zodat we een natuurlijke omheining konden maken en meteen ruimte realiseerden voor vogels en insecten.
De derde klas van de Vrijeschool heeft in 2010 tijdens hun bouwperiode een prachtig speelhuis voor ons gerealiseerd. Ouders hebben stekjes van planten, zaaigoed, stenen, stronken enz. aangeleverd. Alles is verzameld en hergebruikt, dus onze tuin is een duurzaam plekje geworden.

De tuin werd feestelijk geopend door burgemeester Brok in september 2011.